ТНЕ 12 GREAT FEASTS

 

Note for the teacher
Vocabulary
Great Feasts

Введение

За последние десятилетия атеистического образования в России сложилась парадоксальная ситуация почти полного забвения культуры Древней Руси, ее праздников, традиций, жизненных устоев, происшедших от постепенной замены древле - славянского язычества на Византийское Православие. С момента крещения Руси началась долгая, сложная история Российского Государства, симфонически сочетающая множество культур населяющих ее народов и однако же - что весьма важно отметить - на протяжении тысячи лет остающаяся историей государства православного. Если среди американцев всегда оказывали и оказывают теперь огромное влияние иудейские раввины, то среди россиян, какой бы национальности они не принадлежали, всегда было основополагающим влияние иерархов Русской Православной Церкви. Могучая Византия на все последующие времена дала толчок развитию и закреплению на многонациональной русской земле православных традиций, осознание бытия через призму православной веры.

Прошлые века с неоспоримой убедительностью доказывают, что отступление от этих традиций, как правило, надолго выводили из строя жизнеспособность государственного организма, вызывали длительные кровавые усобицы, смуты, делая людей непримиримыми врагами внутри самого государства и, наконец, приводили ослабленную Русь к войнам с внешними врагами, всегда желающими воспользоваться расшатанностью ее внутренней политики.

Напротив, мы видим, что во времена, когда люди высоко несли чувство государственного самосознания и гражданского долга, воспитывали детей в духе миротворческого патриотизма, прививая любовь к православной вере своих предков, к родным традициям и православным праздникам, тогда на Руси царили мир и благоденствие. Ближайший тому пример - Великая Отечественная война, явившаяся неким рубежом. Когда люди, населяющие Советский Союз, поняли, что привязанность исключительно к западным традициям не освобождает, а приобщает народ, ослабляет и расшатывает внутренние государственные структуры. Тогда весь народ поднялся на укрепление русских традиций, были вновь открыты церкви и монастыри, священнослужители освобождены из мест заключения и призваны к своему священническому служению на приходах в тылу и в воинских частях по все линии фронта. Народ обратился к вере своих отцов, вспомнил свои родные песни, сказы, былины.

Знаменитая Сталинградская битва началась с молебна перед иконой Казанской Божьей Матери и только после этого был дан сигнал к наступлению. Там перед ней шла непрестанная служба, молебны и поминовения погибших воинов. Икона стояла среди наших войск на правом берегу Волги, и гитлеровцы не смогли перейти реку. 20000 храмов Русской Православной церкви было открыто в то время. Вся Россия молилась тогда: Б. М. Шапошников Царский генерал. Не скрывавший своих религиозных убеждений, часами беседовал со Сталиным, и все его советы ( в т. ч. одеть войска в старую форму царской армии с погонами ) были приняты. Тогда же были открыты духовные семинарии, академии, возобновлены Троице - Сергиева Лавра, Киево - Печерская Лавра.

В связи с тем, что традиционное православное обучение российских школьников до сих пор не разработано и не внедрено в общеобразовательных школах России, и дети имеют возможность ознакомиться с православными традициями своего народа только на отдельных занятиях факультативной формы, предлагается введение в программу наряду с американскими традиционными праздниками ознакомление с российскими традиционными праздниками.

Иерей Владимир Ильин.

NOTE FOR THE TEACHER

Something which is especially required from a teacher is his adequate preparation as far as the teaching subject is concerned. Before starting teaching work he must have clearly in mind some general teaching suggestions:

1. The teacher, before going to the class must be familiar with the content of the whole unit he is to deal with during the year, and have the basic goals of the year's lessons constantly in mind.

2. He reads each lesson, which he is going to teach, several days in advance in order to feel comfortable with the teaching material.

3. A day before teaching the lesson he sets aside for at leapt an hour to make a concrete "lesson plan" suitable for his pupils.

4. He writes down the key ideas which he can use in an opening presentation. He also writes down the plan of lesson and the questions he has to make during the discussion.

5. He must have the aim of the lesson and what he wishes to communicate in each lesson constantly in mind. He puts himself in the place of the pupils. He asks himself: Is that clear to me? Do I understand this point fully? etc.. He tries to keep the pupils' interest alive in any way and raise their curiosity to accept the lesson being offered.

6. After each lesson he spends a few moments reviewing the session. He asks himself what went well and why; or what went wrong and why. He considers how he can improve his next lesson.

THE GREAT FEASTS

During the Church year, which begins on September 1 st and ends on August 31st, we celebrate many feasts. Amomg them, a place of pre-eminent honour belongs, naturally, to Easter Day, the feast of Christ's Resurrection. This is the greatest Feast, the “Feast of the feasts" and stands alone in its importance. Next in importance come the Twelve Great Feasts, divided into two groups; feasts of the Mother of God, and feasts of the Lord.

The list of Twelve Great Feasts that follows reflects the normal Orthodox practice; but -particularly in iconography representations of the Twelve Feasts- variations in the list, sometimes, occur.

Feasts of the Mother of God (Theotokos)

1. The Birth of the Theotokos (8 September)
2. The Entry of the Theotokos into the Temple (21 November)
3. The Annunciation (25 March)
4. The Dormition of the Theotokos (15 August)

Feasts of Our Lord

1. The Exaltation of the Cross (14 September).
2. Christmas (Christ's Nativity) (25 December).
3. Theophany (Christ's Baptism) (6 January).
4. The Meeting of Our Lord in the Temple (2 February) - (Sometimes this feast is reckoned as feast of the Theotokos).
5. Palm Sunday (one week before Easter).
6. The Ascension of Our Lord (40 days after Easter).
7. Pentecost (50 days after Easter).
8. The Transfiguration of Our Lord (6 August).

As can be seen, three out of these Twelve Great Feasts are movable -without set dates- forming part of the annual Easter cycle, and their date depends on the date of Easter;

Palm Sunday (one week before Easter).

The Ascension of Our Lord (40 days after Easter).

Pentecost (50 days after Easter

The other nine are fixed; they are commemorated always on the same date each year.

The purpose of all Great Feasts -movable and fixed- is to move us to greater devotion and commitment to our Lord, to make these sacred events present again so that we might provide our personal response to them.

 Evangelists

St. Matthew

Matthew, the Apostle and Evangelist, was a tax-collector whom Jesus called to be one of the twelve disciples, whom He sent out to spread His Word. Matthew is traditionally held to have suffered a martyr's death for his preaching of Christianity. The Church acknowledges him as the author of the first of the Gospels in the New Testament which dates from between 80 and 100A.D.

St. Mark

Mark is considered to have been the closest of this apostle's disciples and he too suffered a martyr's death. Mark played an active part in Paul's ministry, traveled with him and then joined Peter in Rome. Mark is held to be the author of the second of the New Testament Gospels, probably written between 60 — 70 A.D.

St. Luke

Luke the Evangelist accompanied the Apostle Paul until the moment of his imprisonment and death in Rome. He preached Christianity and died at the age of 84 but beyond this little is known of his life. Until the second century, Luke was held to have been a physician, later, from the fourth century, he was thought of as an artist who had painted a portrait of the Virgin Mary. The Gospel of St. Luke is in itself evidence of its author's broad education and tradition also scribes the Acts of the Apostles to Luke.

St.John

St. John the Divine was a Gospel-writer, one of the twelve Apostles. Jesus's beloved disciple who was witness to many of the events of Christ's last days on Earth. He was the only disciple present at Calvary and cared for the Virgin Mary until Her Assumption. Traditionally he is said to have died in Ephesus at the age of 105 or 106 during the region Emperor Trajan. Besides the forth and latest of the Gospels, St. John is also credited with the authorship of the Revelation of St. John the Divine (The Apocalypse) the final book of the New Testament.